...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

måndag 9 november 2009

spis och blomkris

Som så många andra nu på hösten och vintern så eldar vi dagligen i spisen i vardagsrummet. Visst är det mysigt att få sitta framför den sprakande spisen och njuta av värmen och känna av mysighetsfaktorn som den avger.....men alltid då vi börjar elda regelbundet så dör alla mina blommor.....frustrerande eftersom jag inte annars heller har gröna fingrar utan bruna, om ens det....vi har ett enda fönster som de trivs i och det är i vardagsrummet och varje år är det samma visa.....återupplivningsförsök, sprayflaskor, gödningsmedel.....om man har ett blad grönt till våren så får man verkligen vara glad. De tar eventuellt igen sig till sommarn......tills det igen börjar eldas....samma visa varje år! har någon tips över vad man kunde göra? (förutom att skaffa plastblommor) flyttar jag dem till en annan del av huset dör de fortare än kvickt.....tänk vilka världsliga problem man kan ha:)

Ha en riktigt bra vecka och hoppas ni klarar er undan nöff nöff sjukan!

6 kommentarer:

  1. Hej, har samma problem... men tyvärr ingen lösning. I år har jag bara extra tåliga grönväxter där (nästan odödliga har jag fått höra) så det återstår att se hur läget ser ut om några veckor. Hoppas på det bästa även om färgen på fingrarna är allt annat än grön :)
    /Tant Brun

    SvaraRadera
  2. Önskar jag hade ett bra tips till dig men tyvärr.. Enda jag kunde tänka mig att pröva är att flytta dom när det är som varmast i rummet och sen föra tillbaka dom, men vem orkar med det nån längre tid?? Gör som mig satsa på blommor med tjocka, vaxartade blad, dom är svårare att ta död på! ;)

    SvaraRadera
  3. Garderobsblomma är ett tips på en växt som det nog är svårt att få död på. jag köpte tidigare i höstas en sådan och den finns i vår mörka tambur. har fått vatten nu och då men döm om min förvåning när den ser ut att trivas till och med. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag ids inte ens föröska med blommor, jag är hopplös. Och så eldar vi ju i alla rum hela vintern...

    Nöffet kryper närmare för varje dag.Knappast möjligt att kommma undan.

    SvaraRadera
  5. Konstigt, detdär har inte hänt hos oss, fast vi alltid eldat mycket i alla dessa år, och jag har haft ganska mycket blommor...
    Men vårt hus e så gammalt o glest, så kanske de beror på det..:)

    SvaraRadera
  6. Tack själv för att du finns! Vad vore livet utan dej - magrare och ordfattigare på något vis (inget illa ment)... Tack för promenixen!

    Jaa, blomstren vissnar och dör. Jag har inga goda råd annat än att sprutta vatten på dem då och då. Själv lyckas jag med jämna intervaller ta död på blommorna här hos oss - då är det bara att köpa nya... Allt gott till dej från mej!

    SvaraRadera