...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

söndag 20 september 2009

Vy

Ja så kan det gå! Hade skrivit världens längsta inlägg (enl mig själv åtm)och hann radera alltihopa innan jag fick ut det på bloggen....man blir så glad! funderade allvarligt på att sluta blogga en stund men konstaterade efter en bit dajmkaka och en kopp starkt kaffe (dricker inte kaffe annars) att en så liten bagatell inte får uppta hela mitt känsloregister så pass:)....så nu gör jag ett nytt försök:)

Igår dundrade gubben på på vinden en stund och kom ner glad i hågen för att meddela att nu är alla byggställningar bort ur stora rummet....detta kändes som ett stort steg för mänskligheten! kanske inte för någon annan, men för oss:) Nu ser vi hela taket utan att man måste gissa sig till hur det börjar se ut! visst ska vi ha massor gjort där ännu men det blir med en flyttbar ställnig som inte upptar hela halva huset.......låt oss ta det från början! Ni som tycker att ni inte sett annat än brädhopar och samma bilder hela tiden från vår vind ska sluta läsa NU!..........Låt oss börja år 2006....


.....här är det ena gamla sommarrummet på ena gaveln....helt orört.....vi är ännu bara i planeringsstadiet.....


....vi började fundera på takstolar och bärighet.....vår ansvariga byggmästare påstod att taket bara håller i teorin, inte i praktiken.....om jag inte minns fel har det hållit sen 1940-talet:)....men för att få bygglov i dagens läge fick vi så lov att göra något åt saken....




....eftersom vi ville ha högt till tak så blev det balkar högst upp i nocken som ny bärighetsfaktor....här börjar nya taket ta form....

.....vi öppnade upp bakåt för att göra daglyktan och tog bort en stor del av taket....

.....på framsidan lämnade vi gamla taket kvar som fick fungera som byggställning/vindskydd då kvisten spirades upp och nya taket skivades...såg ut såhär utifrån....



......och så här inifrån......då nya taket fått plåt och insidan vindskyddad lämnades övervåningen åt sitt öde....

.....hösten 2008 efter att ha bott in oss i två år började vi på allvar ta tag i byggandet igen....har bort många bilder av "mellanskedet" som jag inte hittar....men såhär såg det ut då vi började på i sommar.....

....man ser inte skogen för all träd står i vägen....eller man ser inte taket för alla ställningar som är i vägen...
Men så plötsligt möter denna syn mig då jag kommer upp.....


.....och jag kunde visa hur många bilder som helst....



.....men ska inte trötta ut er mer än så.....





.....bara en sista.....

Som sagt är det ju några lister som fattas än........

Ha en riktigt skön vecka allihopa! Vi ska kurera våra två äldre barn så de blir friska, fick en släng av flunssan.




8 kommentarer:

  1. Oj vad härligt! Nu är det inte så mycket kvar, och det som är kvar är sånt som SYNS att det går framåt!
    oj vad jag är glad för er skull!

    SvaraRadera
  2. Jag är mycket imponerad! Det kommer att bli riktigt härligt där uppe, det ser man redan!!

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli så bra så!!!
    Önskar vi också hade kommit så långt med våran vind...
    Har den varit inredd tidigare eller kall?
    ps. Har inget emot ikea soffor, men kvalitèn i de gamla är en helt annan :)

    SvaraRadera
  4. Ja grovjobbet tar ju alltid sån tid, men bra blir det sen! Dagalyktan är ni säkert supernöjd över, den ger ju ett helt annat ljus på vinden!
    Jag diggar att läsa dina inlägg, som ofta är skriva med humor och humör :)


    Ang. betongklunttarna så gjöt jag dom i ett vanligt plastämbar. ca5cm betong, raberberblad och sist ett skikt byggplast, sen samma sak igen. Tror det rymdes 5 klunttar i ett ämbar.

    Vill man ha riktigt raka kanter på klunttarna löns det nog att gjuta i något rör el dyl, samt att gjuta en och en för sig.
    När klunttarna placeras ovanpå varann blir ju inte kanterna riktigt släta och räta. (har en tendens att börjas lite uppåt i kanterna)

    Men som alltid här hos oss, så är det lite att man tager vad man haver och så blir det därefter - duger åt mig :)

    Trevlig tisdag!

    SvaraRadera
  5. Hehehe! "Några lister..."

    Det ser så stooort ut! Kommer bli ett väldigt vackert rum!

    SvaraRadera
  6. Vilken enorm känsla man får när något så stort händer vid bygget! Egentligen är det inte så mycket för en "utomstående", men då du själv är mitt upp i det så är det så stort då man ser att det verkligen händer något, att det går framåt! :)

    Som jag sagt tidigare, så kommer det att bli så vackert där uppe, takhöjden och ljuset gör rummet helt fantastiskt!
    Bra jobbat, snart får ni flytta upp! :)

    SvaraRadera
  7. Grattis till framstegen! Känns bra för mänskligheten som gläds med er :) Promenad på torsdag??

    SvaraRadera
  8. Stackars barn som har feber, hoppas att det inte sitter i så länge! Imorgon onsdag ska jag på körövning, så då blir det inte heller nån promenad... Vi får försöka få in en promenad i våra 'tajta' scheman senare :)

    SvaraRadera