...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

söndag 10 maj 2009

Utehörna

Blev så otroligt inspirerad av Gammelgårds planteringsbord som hon gjort där ute för en tid sen.....tänkte att det vill jag åxå ha en dag då jag får tid lust och ork....tydligen fick jag lust och ork nästan på en gång:) Har hela veckan gjort lite i taget och idag, morsdagen till ära, fick jag lite tid att färdigställa verket. Det hela började väl med att jag hittade en gammal dörr som bara var gjord av gamla brädor....såg ut som en passande bordsskiva till ett "planteringsbord" tyckte jag. Så tankarna snurrade vidare...hade  lite stenplattor som förr fungerat som "brostein" här utanför den gamla kvisten, lade ut dem så där småslarvigt och ojämt i närmsta bästa hörn eftersom jag inte orkarde vara så noga, den biten står min äkta hälft för och han var ju inte närvarande:) Sen spikade jag och lillabror i huset ihop något som storasyster trodde var nya trähästar till henne, men som dock var tänkt som ett sorts underrede till dörren. Brädorna hittade jag bakom en lada som vi har här på gården och skred till verket med sirkelsåg och allt....lillebror frågade då jag ivrigt rev i gång med sågandet -Mamma! kan du bygga??? bara du aktar dig för sågen! vet pappa om att du kan? Tyckte väl att det var konstigt att jag så i all hast började såga och spika helt frenetiskt då det nästan alltid är pappa som står för den biten:) Nåja....vackrare skapelser har väl världen skådat, men för mig duger det:) bara jag slipper stå vid köksbordet då jag ska plantera och greja är jag nöjd;)Farmors gamla lerkrukor fick hedersplats på hyllan och hennes gamla kratta som jag hittade upphängd i ett träd är bara ett måste att ha där:) Så nu ska det väl snart bli invigning ska vi tro:) Hoppas ni alla haft en skön helg!

9 kommentarer:

  1. jamen den hörnan blev ju hur bra som helst! ja hadd liti bråttom sist tå vi mötist, vi var en halv tiim fö sejna tå rej ti nästa ställ.... :-)

    SvaraRadera
  2. Underbaaaart att bara kunna ta vad man råkar ha till hands och det blir så där bra!
    Men hoppsan - jag har ju också några skruttiga dörrar! Kanske jag gör som dig och fixar ett planteringsbord av en av dom ;)

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Så fint! Vad kul att pyssla på, på gården. Kul att se utebordet på bild, snyggt och kommer att bli perfekt som utebord. Trevlig vårvecka!

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev!! Roligt att kunna inspirera!:) Jag gjorde min hörna av ett gammalt bord som jag hittade på vinden:) Och sonen hjälpte mig ivrigt som i allt annat jag börjar med:) Och när vi var klara så påpekade gubben att hyllan sitter ju snett! Men men, jag säger som du, det duger åt mig!;)

    SvaraRadera
  5. Ha haa, vet pappa om att du kan bygga....killen önskade säkert i detta ögonblick att han inte var ensam med "damerna" :O)(trodde väl att han som kille hade ansvaret på nåt vis - tjejer kan ju inte bygga ;O)) Lastpallarna blev ju kanon, trodde helt klart att du hade hittat dem i lagårn, inte att du själv snickrat ihop dem *IMPONERAD* Dörren passar ju utmärkt som bordskiva!

    Ser så lantligt och snyggt ut!! Tjusiga, äkta, gamla saker samlade på bordet!

    SvaraRadera
  6. Snyggt jobbat hördu! Tjejer kan! Du är duktig! Visst är det skönt när man klarat skivan själv!

    SvaraRadera
  7. Urmysig planteringshörna! Roligt att se andra som funkar på samma sätt som mig. När jag får för mig ngt så ska det ske på en gång och då blir det ju ofta att jag river igång själv. Resultatet blir ju inte alltid som man tänkt sig, men du har verkligen lyckats med ditt projekt! En sån hörna ska jag oxå tillägga på min drömlista för trädgården. :-)

    SvaraRadera
  8. Lantligt och snyggt! ...nu är det ett bra tag sen jag var här, måste jag erkänna. Vad fina bilder du har tagit! fortsätt så! :) /faster Sabina

    SvaraRadera