...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

söndag 5 april 2009

Nytt och gammalt


Idag då vi var ute på solskenspromenad (hör till på söndagar här hos oss oberoende av sol eller inte:) så stannade vi och pratade med några ganska nära grannar som byggt ett nytt fint hus. Har inte varit in dit förr så jag passade på att ta mig en titt......och vilket fint hus! Man bara slås av känslan av NYTT, rent, rakt, perfekta lösningar, öppna ytor och ja listan kan göras hur lång som helst som t.ex. med att ha två ingångar så man slipper alla smutsutekläder på ett ställe. Så kommer man hem...............bara att komma innanför dörren är ett projekt med vagn o.s.v..............sen ser man...........ja man ser inte så långt för här känns öppna ytor ganska långt borta, oskrapad dörr, sågspån i springor som ännu inte fått lister, trä som spruckit under vintern, för lite förvaring o.s.v............man får en undran över om vi ändå skulle ta och sälja huset vårt och smälla upp en stuga med raka väggar och där hörnen är 90 grader (som oftast då vi ska bygga nåt så kan man aldrig utgå från att hörnen är raka:) plus en massa andra saker som man ibland undrar över hur man kan leva utan...........men lika fort som dessa tankar blåser in i huvudet på mig så blåser de ut igen, som tur är! För detta hus har vi ju själva valt till vårt drömhus, ingen har tvingat det på oss och det finns ju egentligen inget roligare än att renovera (bara ibland). Och ja, man kan inte ha allt i ett gammalt hus, det har sina begränsningar men då också en historia. Man kan bara göra det bästa av det och de flesta dagar är det ju bara kul då inte allt är så perfekt, då man ser då livet från förr ännu finns kvar här i form av saker som man kan använda fortfarande och som jag inte skulle byta ut för något nytt i världen, och bara att tänka ut alla dessa udda lösningar är skoj för att inte tala om  blommorna som kommer upp på våren som farmor en gång satt dit. Vad skulle jag vara om jag inte hade allt detta?  Så vad kommer fram ur detta egentligen? Njut av era hörn som är 90 grader ni som har nya fina hus! och njut av charmen av det gamla ni som har gamla hus! det ska åtminstone jag göra:) Ha en skön vecka allihopa!

7 kommentarer:

  1. Man har det bäst där man är. Gamla hus har något som man inte hittar i ett nytt: SJÄL!!!

    SvaraRadera
  2. Precis såna tankar har jag ibland oxå..och man tror ju alltid att gräset ska vara grönare på andra sidan..vilket oftast inte är sant...
    Men raka väggar o golv skulle jag nog inte ha nåt emot att ha heller, i vårat jättejätte gamla hus är ALLT snett o vint! Men visst har det en charm också:) Och så är ju gamla hus med sin historia ovärderlig.
    Trevligt att träffas i lördags, hoppas att ni e nöjda med era inköp!:)

    SvaraRadera
  3. Du har rätt i at både gamla och nya hus har sin charm. Just nu njuter jag av att ha ett nytt hus där jag bestämt precis allt själv (ja tillsammans med maken då...). Men OM jag nånsin skulle flytta skulle det gärna få va till en gammal, charmig bondgård. Men nån annan får gärna renovera det först, jag nöjer mej med att måla och inreda sen ;)

    Din dotter verkar ju nästan va ett geni, som bygger sådär fina kojor redan!

    SvaraRadera
  4. Ja du, visst ät det lyxigt med nybyggt, men oj vilken härlig charm det finns i de gamla husen! Bygger man nytt får man det som man vill ha det, men renoverar man ett gammalt hus får man såå mycket mer charm, själ och känsla...! :)

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Ja, det skulle va väldigt trevligt att träffas och kommer nog mer än gärna till esse nån gång!:)

    SvaraRadera
  6. Vårt hus är ju 10 år gammalt nu så det är varken nytt eller gammalt. Jag tror inte man nån gång slår sig till ro och tänker att nu är huset färdigt! Så är det för mig iaf. Vi håller ju på och drar igång renovering på nedervåningnen nu, ett rum i taget och så är det väl för de flesta. Efter ett tag vill man fräscha upp oavsett hur gammalt eller nytt huset är.

    Roligt att ni hittade till Purmo i lördags! Och att ni var nöjda när ni for hemåt igen!

    SvaraRadera
  7. Vad du är filosofisk! Det ligger något i det du säger :) Hoppas att ni får ha en skön vecka, så ses vi!

    SvaraRadera