...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

måndag 2 februari 2009

Hur det hela började...


Det var då frun i huset ännu var ung, vacker och full av energi, då vi ännu hade mark o penni o man hade byxorna högt uppdragna i midjan som hon gick med sin pojkvän efter vägarna och funderade över livet och framtiden. Då pojkvännen såg det som en gång varit min farmor o farfars hus, men som då var i någon annans ägo, sa han
-Tedee ska vi bo!
Eftersom jag bott hela mitt liv bara ett stenkast därifrån besvarade jag bara hans yttrande med ett litet fnys. Jag ville ju se världen, som jag trodde fanns i stan:)
Så småningom blev vi man och hustru och fick vår första trollunge, och bodde i stan. Hela tiden fanns farmors o farfars hus i bakhuvudet, för fast jag fnyst åt saken först så började jag mer och mer förstå att det nog var på landet vi hörde hemma. Vi ritade och funderade hur huset skulle se ut om vi renoverade det in i minsta detalj. Men som sagt var ju inte huset till salu...åren gick och vi började se oss om efter en tomt att bygga på. Men inget passade oss! (Efteråt har jag många gånger tänkt att vi nog inte ville hitta nåt heller;) Vi bestämde oss sen för ett nyckelfärdigt hus som sku vara enkelt och tomten, jaa kanske det int va så stor skillnad, vi lägger huset på nåt ställe bara....dagen före vi skulle skriva huskontrakt, blir farmor och farfars hus till SALU....och gissa vem som blev nya ägare? Jo det var ju VI förstås! och vi har ALDRIG, aldrig ångrat det utan snarare bara upptäckt att det var HELT rätt för oss....så 1:a februari för tre år sen fick vi nycklarna hit till vår stuga och sen dess har det pågått mer eller mindre renovering...mera om det snart!

6 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa er historia om ert hus!
    Vi har också en liknande!

    SvaraRadera
  2. Va intressant att läsa :O) Huset blev nog till salu i grevens tid.....vilken lycka för er, det är såå charmigt!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur ni hade,huset är så vackert :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Blev så nyfiken när jag såg ditt namn inne hos inredningstankar, det kan ju inte finnas många fia vid klippo... :) Och visst var det du!
    Så roligt att du har en blogg, jag är så nyfiken på ert hem, och varje gång jag och syrran går förbi drömmer jag mig bort och undrar så hur ni har det där inne... :)

    Det var nog meningen att ni skulle ha huset, vilken härlig historia! :)

    Hälsningar från H, blivande "grannen" på andra sidan ån ;)

    P.S. Har själv dold blogg, men vill du kika in är det bara att maila!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Intressant att läsa, och jag hade nog glömt en hel del som t.ex att det faktiskt va så nära på att ni skulle ha skrivit på kontraktet.
    Men tänk va allt löste sig till det bästa för er!

    SvaraRadera
  6. Håller med di andra, tänk vad det löste sej bra för er :) och fint har ni det! .. det var kul att höra versionen av brorsan en kväll då jag var på besök. Det är bara att konstatera att Gud har omsorg om oss! fin blogg! /Sabina.

    SvaraRadera