...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

...glöm inte vilken skatt en vanlig dag är...

lördag 1 augusti 2009

Nystart

Hade inte tänkt ta så lång paus från bloggandet som det blev men ibland blir det ju inte riktigt som man tänkt:) Har länge funderat om jag överhuvudtaget ska ha en blogg, men visst ska jag fortsätta! Vi är ju som mest på gång just nu så varför sluta då:) En annan stor orsak till att jag knappt suttit vid datorn alls är att den inte varit i skick på hela sommaren, absolut inga bilder har gått att sätta in så jag har bara varit in och kollat runt lite ibland på andras härliga bilder:) Igår "fick" vi dock en ny dator så nu ska jag försöka mig på att lära känna vår nya familjemedlem (låter hemskt men visst är det praktiskt att ha en). Mycket har hänt här hos oss men ändå har det inte hänt så mycket:) Min man har jobbat nästan dagligen på vårt byggprojekt och där har det hänt en hel del men för övrigt har vi inte varit kreativa alls. Tycker all min energi går åt till matlagning, klädtvättning och vår lillfia som börjat äta allt som bjuds på golvet osv.......men det gäller att ta dagen som den är för nog hinner jag göra annat sen då jag blir riktigt sugen:) Allt har sin tid som så många sagt före mig. Nu har vi haft bygghjälp i fyra dagar och jag har sprungit som en galning och fotat för det har ändrat så dag för dag. Nu börjar man se hur taken ska börja se ut och var alla väggar kommer...sååååå kul!!!! har ju jobbat så länge nu utan att det egentligen synts någonstans. T.o.m jag har sågat och grejat lite mellan matturer och syskonfajter:) Hade tänkt sätta upp lite bilder från då vi började och hur det ser ut idag men nu är ju alla bilder på den andra datorn som vi ännu inte fått att skicka över bilder till den nya så ni får hålla till godo med lite "läget just nu" bilder:) Så här ser taket ut i halva "stora rummet". Isolering ska sprutas innanför pappret, strömkablar dras sen är det "bara" slätsponten som ska läggas på:) så taket blir exakt så högt som det är nu:) tre och en halv meter högt vill säga......

Här ser man åt andra sidan av "stora rummet". Taket delas av två stora balkar som kommer tvärs över. De hjälper de gamla takstolarna att hålla upp taket:) Tittar man noga ser man att taken dessutom vinklar upp mot balkarna......så det blir ett ganska brokigt tak, men tror det kan vara bra då det är så stor. Det är förstås en massa byggställningar i vägen så det syns inte så jättebra.

Taken i sovrummen är åxå på plats......tycker det känns så lågt till taket då det hittills varit öppet ända upp till nocken.......är tveksam över vårt val att ha lägre tak i sovrummen......men någonstans måste man väl dra en gräns över hur mycket man ska värma upp sen......

Det var lite av vad som hänt här den sista tiden......måste ta mer en annan gång:) Ha en skön söndag!!!

6 kommentarer:

  1. Det är härligt då man ser att det händer saker! Taket ser fint ut! Ska bli roligt att se bilder sen då det är färdigt :)

    SvaraRadera
  2. Ser ut att bli jättefint på er övervåning!!
    Härligt med takhöjden i stora rummet, men kan säkert vara mysigt med lite lägre i sovrummen.
    Jag ser också fram emot fler bilder vartefter det framskrider, så jag är glad att du fortsätter blogga!

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli helt underbart!! Vilken takhöjd, och de härliga fönstren i "stora rummet", åh! Vilket ljusinsläpp!

    Själv ringde jag och sa upp hyran i fredags, så inom en månad ska vi vara ut... Ångest! :)
    Gubben har semester nu, enda veckan på hela sommaren, så jag sa att vi bygger två dagar, sen får han vara ledig resten av veckan, och så flyttar vi in i början av följande vecka! :) Får se hur det går med den saken...! :)
    Kom förbi när du har tid och lust, du är välkommen till vår enkla boning! ;)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra från dig! och oj så det går framåt!! Vad roligt! Precis som du säger så ska man nog ta sig en funderare på hur många tomma kubik man ska värma upp...

    Roligt att du är tillbaka. Väntar med spänning på mer!

    SvaraRadera
  5. Nämen så skoj att det händer hos er! Bra för psyket att få lite bygghjälp... :) Må väl!

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Så kul med ett nytt inlägg från dig!:) Er vind ser jättehärlig ut!! Vi drar igång med renovering av farstun +vindstrappa till vintern, så får vi se då när det blir dags för vinden...(vi har så stort hus så vi tänker inte göra hela vinden, bara varsitt rum åt de äldre barnen + ett allrum..längtar..)
    Ja, en receptbytarkväll vore toppen! Jag är riktigt insnöad på bakning nu, inspireras av leilas bok :)
    Ps. bakskålarna är från halpa halli, super billiga :)
    Ha de gott!!

    SvaraRadera